Wat is TALIS?
Kwaliteitsvol onderwijs staat of valt met de kwaliteit van leraren. Over leraren is echter nog relatief weinig geweten. TALIS wil deze lacune opvullen. De internationale vergelijking van verschillende onderwijssystemen geeft beleidsmakers waardevolle informatie om in kwaliteitsvol(ler) onderwijs te voorzien. TALIS is zowel voor leraren als voor schoolleiders een gelegenheid bij uitstek om invloed uit te oefenen op het onderwijsbeleid.
In de TALIS-bevraging komen verschillende thema’s met betrekking tot het lerarenberoep aan bod:
-
- De opleiding en de professionele ontwikkeling van leraren en de mate waarin dit ondersteund wordt vanuit de school.
-
- Het schoolklimaat en de mate van inspraak van leraren op het schoolbeleid, de steun die wordt ervaren vanuit de school en mate van collegiale samenwerking.
-
- De tijd die wordt besteed aan lesgebonden en niet-lesgebonden taken en werkbeleving.
-
- De wijze waarop leraren en scholen omgaan met verschillen tussen leerlingen als het gaat om hun talenten, gedragingen en sociaal-culturele achtergrond.
-
- De profielen van landen wat betreft de lespraktijken, activiteiten, nood tot professionele ontwikkelingen, opvattingen en attitudes, en variatie hierin overeenkomstig met leraren hun achtergrondkenmerken.
- De mentale gezondheid en de factoren die daartoe bijdragen van leraren en schoolleiders.
Het belang van het onderzoek
Voor elk land – en ook voor Vlaanderen – worden per onderwijsniveau 200 scholen via een toevalsteekproef geselecteerd door het internationale consortium. Het is van groot belang dat deze geselecteerde scholen ook effectief deelnemen. Alleen dan kan het onderwijslandschap in Vlaanderen representatief worden weergegeven.
Het TALIS-onderzoek is relevant voor leerkrachten, uw school, de overheid en het internationaal-wetenschappelijke aspect:
-
- TALIS geeft leraren en schoolleiders de mogelijkheid zich uit te spreken over hun vak en hun school.
-
- Aan TALIS 2018 doen in Vlaanderen maar liefst 200 scholen in het lager secundair en 200 basisscholen mee. Doordat elke school een uniek schoolfeedbackrapport ontvangt kan u zien waar uw school zich binnen Vlaanderen situeert.
-
- Door deelname draagt u internationaal bij aan wetenschappelijk onderzoek . Nog altijd zijn er veel thema’s in het onderwijs die vragen om grondig onderzoek.
-
- Naast het verbeteren van uw eigen inzichten en de bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek is TALIS 2018 ook een belangrijke bron van informatie voor de overheid om hun beleid op te baseren.
TALIS Vlaanderen
De derde cyclus van TALIS (TALIS 2018) wordt in Vlaanderen gecoördineerd door de onderzoeksgroep TOR, binnen de vakgroep sociologie aan de Vrije Universiteit Brussel. De bevraging wordt afgenomen bij leraren en hun directeur uit een selectie lagere scholen (ISCED1) en eerste graad secundair onderwijs (ISCED2). De vragenlijst zal online worden ingevuld tussen maart en mei 2018.
TALIS internationaal
Het TALIS onderzoek wordt in meer dan 45 regio’s afgenomen. In de tabel hieronder kan u alle deelnemende landen aan TALIS 2018 zien.
Meer informatie over het internationale luik van TALIS kan u vinden op de website van de OECD.
Argentinië (Buenos Aires) | Hongarije | Roemenië |
Australië | IJsland | Rusland |
België (Vlaamse Gemeenschap en Franse Gemeenschap) | Israël | Saoedi-Arabië |
Brazilië | Italië | Singapore |
Bulgarije | Japan | Slowakije |
Canada (Alberta) | Kazachstan | Slovenië |
Chili | Kroatië | Spanje |
China (Shanghai) | Letland | Tsjechië |
Chinees Taipei | Litouwen | Turkije |
Colombia | Mexico | Verenigde Arabische Emiraten |
Cyprus | Malta | Verenigd Koninkrijk (Engeland) |
Denemarken | Nieuw-Zeeland | Verenigde Staten |
Estland | Nederland | Vietnam |
Finland | Noorwegen | Zuid-Afrika |
Frankrijktd> | Oostenrijk | Zuid-Korea |
Georgië | Portugal | Zweden |